Ökológiai Méltányosság

2025.07.01

Iskolánk Ökológiai Munkacsoportja részt vesz egy nemzetközi összefogáson alapuló kezdeményezésben (Ecojustice Erasmus+), melynek fókuszába az ökológiai méltányosság szempontjai kerülnek:

1. kapcsolat a természettel,

2. alkalmazkodás a bolygóhatárokhoz,

3. policentrizmus.

Az együttműködés célja, hogy a részt vevő intézmények saját "portájukon" belül megtervezzenek és létrehozzanak egy olyan projektet, mely hitelesen képviseli a fenti szempontokat.

Az elkövetkező hetekben terveinkkel ismerkedhettek meg, melyek részben már megvalósultak, részben folyamatban van megvalósításuk. Ha kedvet kaptok, vágjatok bele ti is a saját privát környezetetekben vagy intézményetekben.

Milyen érdemi lépéseket tehetünk azonnal a természethez való kapcsolódás elősegítése érdekében?

1. A használható belső udvar tematikus pihenőkertté és kültéri tanteremmé alakítása.

Egy terápiás kert létrehozása ugyan apró, de annál erősebb láncszem lehet az ökológiai méltányosság folyamatában. Egy tudatosan megtervezett és kialakított tematikus érzékszervi kert egyesíti magában a Természet és a modern humán tudományok (pszichológia, fejlesztő pedagógia, szociálpedagógia, humánökológia) prevenciós és terápiás hatásait. Az átgondolt foglalkozások jótékony módon járulhatnak hozzá annak a generációnak az ökológiai formálásához és mentális támogatásához, akinek kezében van sorsunk, jövőnk, Bolygónk, a Föld sorsa és jövője.

A "Petzelt Oázis" egy kisléptékű, tematikus szabadidőkert-elképzelés az iskola belső udvarán, "szabadtéri tanterem", kertészkedés, pihenés, hűsölés céljából. A 2025-ös Fenntarthatósági Témahét és a Föld Napja program keretén belül már elkezdtük kialakítani és beültetni a zöldséges magaságyásokat (3 db), ahová a következő vetőmagok kerültek: hagyma, fokhagyma, saláta, spenót, zöldborsó, tűzbab, csemegekukorica.

A kora májusi fagyok múltával a lágyszárú zöldségpalánták és egynyári dísznövények is elfoglalhatták helyüket.

A nyári kánikulára számítva árnyékoló ponyvákkal és párakapu telepítésével igyekszünk élhetővé tenni a teret mindannyiunk számára. Az érzékszervi élményeket hangulati elemekkel (szélcsengő, napfogó) mezítlábas ösvény létrehozásával és illatos, mézelő virágok telepítésével hangsúlyozzuk.

Fejlesztendő iskolai kapacitások (infrastruktúra, folyamatok, szerepek):

  • vízcsatlakozás kialakítása a párakapu üzemeltetéséhez
  • "terembeosztás" kialakítása (mikor, melyik osztály használja a "kültéri tantermet")
  • munkamegosztás kialakítása (a nyári szünetre is!): locsolás, gyomlálás, gondozás

Forrásigény:

  • időjárásálló kültéri bútorok (székek, asztalok) a kültéri tanterem berendezéséhez
  • humán erőforrás-kapacitás a kert gondozásához
  • szerszámok (ásó, kapa, gereblye, metszőolló, ágvágó)
  • virágföld, magok és palánták, tápoldat, organikus növényvédő szerek
  • hangulati és látvány-elemek (szélcsengő, napfény-fogó, madárház, madáritató, napóra)

Jövő héten újra jelentkezem, téma: A természeti és a társadalmi környezetvédelem összekapcsolása helyi szinten, egy tanéven keresztül. 

Minden jót nektek!....és jó kertészkedést! Üdvözlettel: Andrea

© 2024 Nánási Andrea. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el